© Copyright 2021 Fresh Funds.
All Rights Reserved.
KVK: 61885142

Marketplace Distri richt zich op snelgroeiende B2B- markt op Amazon

Bart Vemer 31 mei 2021Bart Vemer

Van werkkleding tot professionele schoonmaakmiddelen en educatief speelgoed voor kinderdagverblijven. Marketplace Distri verkoopt ze via Amazon en speelt daarmee in op een groeiende trend: steeds meer bedrijven die online hun producten aanschaffen. Middels een financiële injectie van het Fresh Dutch SME Fund kan het bedrijf nu verder doorstoten. 

Stef van Boekel is al 10 jaar lang actief binnen de wereld van e-commerce. Jarenlang hielp hij als interim-specialist grote bedrijven succesvol de shift te maken naar een digitaal businessmodel. In 2018 startte hij zijn eigen bedrijf, Marketplace Distri. Een distribiteur voor B2B-producten via Amazon. Het is een markt die volgens Van Boekel aan de vooravond staat van een explosieve groei. "De online B2B-markt staat op ongeveer hetzelfde punt als de online consumentenmarkt van 10 jaar geleden. Steeds meer bedrijven schaffen hun producten aan via het web en op die trend liften wij mee", aldus Van Boekel. 

Marketplace Distri is distribiteur 

Daarbij richt hij zich inmiddels helemaal op Amazon. Zijn bedrijf heeft een team van specialisten dat precies weet hoe je de marketing, distributie en content regelt op 's werelds grootste e-commerce platform. In de meeste gevallen treedt Marketplace Distri daarbij op als distribiteur. Het bedrijf koopt voor eigen rekening en risicoproducten op en regelt vervolgens de verkoop via Amazon. De fabrikant heeft daar dan verder geen omkijken meer naar en voor Marketplace Distri is de marge het verdienmodel. 

Gratis brochure downloaden

Lees vrijblijvend meer over de mogelijkheden van het Fresh Dutch SME Fund in onze gratis brochure.

Door het formulier te verzenden, gaat u akkoord met het opslaan van uw gegevens zoals omschreven in onze privacy statement.

Specialisme om producten te vermarkten 

In Europa zijn inmiddels meer dan 800.000 leveranciers actief op Amazon. Wie hier succesvol zaken wil doen, komt dus niet weg met enkel het uploaden van de catalogus. "Veel B2B-bedrijven hebben de kennis niet in huis om op deze manier hun product te vermarkten. 

Wij hebben die wél, met specialisten op elk gebied. Van marketing tot content en reviews", aldus Van Boekel. "Daarnaast beschikken we in alle grote Europese landen over de juiste distributie-infrastructuur, waarmee we bijvoorbeeld next-day delivery kunnen waarborgen. Voor een gemiddeld B2B-bedrijf betekent dat normaal gesproken een investering van honderdduizenden euro's." 

In top 10 van Amazon 

Van Boekel richt zich met zijn dienstverlening vooral op grotere bedrijven. Denk hierbij aan omzetten van 100 miljoen euro en meer. Het assortiment is breed, van werkkleding tot catering-producten. Zolang het maar voor de professionele koper bedoeld is. Wel hanteert hij het uitgangspunt van maximaal 3 spelers per sector. Zo wordt voorkomen dat de merken die Marketplace Distri op Amazon plaatst elkaar verdringen. Met deze aanpak heeft het bedrijf van Van Boekel zich de afgelopen jaren stevig genesteld in de top 10 van best scorende leveranciers op Amazon. Dat is ook op het kantoor daar niet onopgemerkt gebleven. Amazon heeft nu zelfs een accountmanager aangewezen die fulltime met Marketplace Distri bezig is. "Het is een positie die voor slechts een handjevol bedrijven is weggelegd. We hebben zelfs dagelijks overleg met Amazon." 

Groeigeld ophalen 

De afgelopen 2 jaar waren voor Marketplace Distri een rollercoaster. Het bedrijf liet groeicijfers zien van maar liefst 200% en meer. En groeien kost geld, weet ook Leen de Bruyne. Hij verkocht eerder zijn vorige onderneming en stapte halverwege dit jaar bij Marketplace Distri aan boord als investeerder en parttime CFO. "Ik help het bedrijf met de financiële uitdagingen, zoals het sturen van de juiste KPI's, de inrichting van een goed financieel dashboard en het vinden van groeigeld. Dat is vooral bedoeld om leveranciers te kunnen voorfinancieren", aldus De Bruyne. De bank viel daarbij al snel af als optie. Marketplace Distri bestaat nog maar relatief kort en banken verlangen meestal naar een wat ruimer track-record. 

Samenwerking met Voordegroei en het Fresh Dutch SME Fund

"We zochten een professionele club die met je wil meedenken en ons businessmodel snapt. In oktober zijn we met (financieringsplatform) Voordegroei om tafel gegaan. Vervolgens ging het snel. Binnen enkele weken nadat wij de gevraagde documenten hadden ingeleverd, was de deal al rond. We hebben daarbij gekozen voor een lening van 5 jaar, met de eerste 3 maanden zonder aflossing. Het vierde kwartaal is voor Marketplace Distri traditioneel de drukste periode van het jaar. Daarom is het logischer om het aflossen nog even uit te stellen", zegt De Bruyne. De samenwerking met Voordegroei en het MKB-fonds omschrijft hij als buitengewoon prettig. "Zij boden een ondernemende oplossing voor ons financieringsvraagstuk. We kregen bovendien snel duidelijkheid en het geld stond ook snel op de rekening. Als we in de toekomst opnieuw financiering nodig hebben om verder te kunnen groeien, dan gaan we ongetwijfeld weer koffie drinken." 

Toscane als uitvalsbasis 

Met de investering op zak kan Stef van Boekel nu verder bouwen aan de groei van zijn bedrijf. Dat doet hij overigens niet vanuit Nederland. Het kantoor van Marketplace Distri is namelijk gevestigd in Toscane. "Het leven in deze Italiaanse regio is goed wat het voor ons makkelijker maakt om internationaal getalenteerd personeel aan te trekken. De kennis die je voor onze business nodig hebt, is erg specifiek. Als ik in Londen of Amsterdam zou zitten, liggen headhunters op de loer en raak ik mijn mensen vroeg of laat een keer kwijt. Hier is dat risico een stuk kleiner. Al moet ik toegeven dat het mooie weer en de waanzinnige omgeving ook een reden zijn geweest om hiernaartoe te gaan." 

Marketplace Distri richt zich op snelgroeiende B2B- markt op Amazon

Ook investeren in het Nederlandse MKB?
Dat kan, met het Fresh Dutch SME Fund.

Investeren in de motor van de Nederlande economie!