© Copyright 2022 Fresh Funds.
All Rights Reserved.
KVK: 61885142

Met kapitaalinjectie kan nomadiQ de productie fors opschalen

Bart Vemer 29 maart 2022Bart Vemer

Het idee ontstond een jaar of zes geleden tijdens een mooie zomerdag in het park. Inmiddels is de nomadiQ, een makkelijk mee te nemen gasbarbecue, in 25 landen verkrijgbaar. Om de productie op te schalen, moest het bedrijf recent op zoek naar een overbruggingskrediet.

Barbecueën? Veel mensen doen het graag. Maar een barbecue meenemen blijkt nog een hele kluif. Het ding is zwaar en vaak allesbehalve compact. Niet echt handig om mee te nemen in de auto, laat staan op de fiets. Dat kan slimmer, bedacht Jente van der Velden zes jaar geleden met wat vrienden. “We gingen regelmatig samen barbecueën in het park. Tijdens één van die keren is het idee ontstaan voor een nieuwe, makkelijk mee te nemen barbecue. Handig voor op de camping, in de boot of zoals wij vaak deden: in het park. Handzamer dan de grote apparaten, beter dan de wegwerp-varianten.” Grappig detail: Van der Velden is zelf vegetariër en houdt het dus op vega-gerechten op de grill. 

Veel animo voor prototype

Eén van de vrienden ziet het idee wel zitten en met een product designer erbij is het team compleet. Na de eerste schetsen volgt een prototype, een barbecue in opvallend oranje. Via een crowdfundcampagne op Kickstarter hoopt het drietal voldoende financiering binnen te harken. Maar na een razendsnelle start blijft de teller hangen op iets meer dan 20.000 euro. Bij lange na niet genoeg om hun droom werkelijkheid te maken. Met een beetje eigen geld en uitbreiding van het team slagen ze er alsnog in om een werkend prototype te presenteren. Wat volgt is een periode van certificeren en patenteren. “We zijn toen met het product op verschillende beurzen gaan staan, waaronder SPOGA in Keulen. Dat is de grootste outdoor barbecue-beurs van Europa”, zegt Van der Velden. “Hier werden we overspoeld door vragen van retailers en distribiteurs. Dat geef een enorme boost in het vertrouwen. We hebben vervolgens besloten om de productie zelf op te pakken en er meer eigen geld in te steken. Met name de mallen en matrijzen zijn kostbaar.”

Plug and play

Opnieuw vinden er wat verschuivingen plaats in het team en zo blijft Van der Velden over met twee compagnons. Samen richten ze zich op de verkoop en het vermarkten van het product binnen Europa. “Wat de nomadiQ vooral bijzonder maakt, is de compacte vorm. Het apparaat is daardoor makkelijk mee te nemen. Als je ‘m uitklapt, heb je meteen een groot oppervlakte waar plek is voor wel tien stukjes vlees en groenten. Ideaal voor mensen met een balkon bijvoorbeeld. Maar ook in het park, op de camping en in de boot biedt de nomadiQ dus een oplossing. De gasflesje worden niet meegeleverd, maar zijn los verkrijgbaar. Daarmee is het een kwestie van plug and play en heb je binnen een minuut een gasbarbecue die gebruiksklaar is.”

Verdubbelen in 2022

De nomadiQ is nu in 25 landen verkrijgbaar. Het bedrijf richt zich nu met name op het thuisland, België, Duitsland en de Nordics. Voor deze Scandinavische landen is een distribiteur gestrikt, in andere delen van Europa doet Van der Velden rechtstreeks zaken met retailers. De teller in Europa staat inmiddels op zo’n 6.500 verkochte barbecues. Maar het team is ambitieus en wil meer. Verdubbelen in 2022 is het doel en daarvoor is opnieuw geld nodig. “Dit jaar raakten we vóór het einde van het seizoen al uitverkocht. Grote retailers en onze distribiteur in Scandinavië vragen voor 2022 om veel hogere aantallen. Wij moeten dat traject voorfinancieren en zoiets is behoorlijk kostbaar.”    

Een tijdelijke financiering

Van der Velden klopt bij diverse financieringspartijen op de deur. Veel verder dan een gesprek komt hij meestal niet. Als er al een aanbod wordt gedaan, dan schrikken de voorgestelde rentepercentages van 8 procent en meer hem snel af. Maar nadat hij eenmaal met Fresh Funds om tafel zit, komt het snel tot een financiering vanuit het Fresh Dutch SME Fund. “Die voortvarendheid, daar stonden we echt wel van te kijken. Normaal gesproken beland je in een lang traject met eindeloos veel formulieren. Dat viel hier eigenlijk reuze mee”, zegt Van der Velden. “Wat ook opviel was de connectie die we hadden. Je kon duidelijk merken dat zij onze financieringsuitdaging begrepen. Het gaat om een tijdelijke overbrugging, een bedrag dat binnen een jaar moet zijn afgelost. Wel is het ons doel om met Fresh Funds te blijven samenwerken de komende jaren. Ze bieden ook flexibiliteit als we eerder kunnen aflossen. Dat is een prettige bijkomstigheid.”

Productie gaat omhoog

Met deze financiële injectie kan nomadiQ de productie fors opschroeven. Het merk lanceert binnenkort ook een elektrische variant en een aantal nieuwe accessoires. Daarmee moet de verkoop opnieuw een boost krijgen. “We zijn online actief en bij steeds meer retailers verkrijgbaar waaronder twee vestigingen van Intratuin. Mogelijk komen daar snel zo’n vijftien tot twintig filialen bij. Ook bij outdoor-specialisten zoals De Wit in Schijndel en Obelink in Winterswijk is de nomadiQ inmiddels te vinden. Ons doel is om de komende jaren te blijven verdubbelen in verkoop. En dat gaat lukken, laat die mooie zomer maar komen.”    

Met kapitaalinjectie kan nomadiQ de productie fors opschalen